Podatek od nieruchomości
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z póź. zm.),
-
Uchwała Nr XLII/253/09 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku
-
Uchwała Nr XXIX/169/08 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 14 listopada 2008 r. w sprawie ustalenia wzorów formularzy informacji i deklaracji dla podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego – obowiązuje od roku 2009.
Wymagane dokumenty:
-
informacja w sprawie podatku od nieruchomości – os. fizyczne (druk do pobrania),
-
deklaracja na podatek od nieruchomości – os. prawne (druk do pobrania).
Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia.
Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
Jeżeli w ciągu roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania, organ podatkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono ten podatek.
O wszelkich zmianach mających wpływ na wysokość opodatkowania, o zmianie miejsca zamieszkania, należy powiadomić organ podatkowy, w terminie 14 dni od zaistnienia zmiany.
Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są zobowiązane:
- składać w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku,
- odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia wraz z pisemną informacją dotyczącą powodu, z jakiego wynika korekta deklaracji,
- wpłacać obliczony w deklaracji podatek bez wezwania na rachunek w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Miejski w Poddębicach
ul. Łódzka 17/21, 99-200 Poddębice
Referat Finansowy, parter, pokój 1 (os. fizyczne i os. prawne)
od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00, tel. (43) 678-25-80 wew. 209
Komórka odpowiedzialna za realizację:
Referat Finansowy, parter, pokój 1 (os. fizyczne i os. prawne)
od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00, tel. (43) 678-25-80 wew. 209
Sposób załatwienia sprawy:
-
Procedurę rozpoczyna się od pobrania formularza informacji/deklaracji dot. podatku,
-
Wypełniony i podpisany druk należy złożyć w pokoju 1 (os. fizyczne i os. prawne)
W przypadku osób fizycznych podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Na zaległości podatkowe wystawia się upomnienie. Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty, wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do właściwego Urzędu Skarbowego, celem podjęcia czynności egzekucyjnych.
W przypadku osób prawnych podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego na podstawie złożonej deklaracji (bez wezwania organu podatkowego) do dnia 15 każdego miesiąca.
W przypadku braku wpłat wszczynane jest postępowanie podatkowe, a następnie określa się wysokość zobowiązania podatkowego decyzją organu podatkowego.
Wpłat należy dokonywać na rachunek
Urzędu Miejskiego w Poddębicach
87 9263 0000 0000 0013 2000 0005
- Bank Spółdzielczy w Poddębicach.
Czas realizacji sprawy:
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu 98-200, Plac Wojewódzki 3, w terminie do 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Poddębic.
POUCZENIE:
Stosownie do art. 222 Ordynacji Podatkowej odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Opłaty: Wolne od opłaty skarbowej.
Informacje dodatkowe:
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają:
Opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości nie podlegają:
-
grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
-
grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
W przypadku gdy obowiązek powstał lub wygasł w ciągu roku podatkowego, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy w których istniał obowiązek. |