OPIS TECHNICZNY
I. PRZEDMIOT OPRACOWANIA
Przedmiotem opracowania jest dokumentacja projektowa dotycząca modernizacji drogi dojazdowej do gruntów rolnych w miejscowościach Niewiesz Kolonia i Sempółki o długości 1000m.
Gmina Poddębice. Województwo łódzkie
II. PODSTAWA OPRACOWANIA
Podstawę opracowania stanowią:
1. Zlecenie Gminy Poddębice
2. Założenia wyjściowe do projektowania - uzgodnienia z Inwestorem.
3. Mapki w skali 1:5000
4. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
5. Pomiary własne w terenie.
III. LOKALIZACJA
Dokumentację opracowano na odcinek 1000 m drogi dojazdowej do gruntów
rolnych w miejscowościach Niewiesz Kolonia dz. nr 185 i Sempółki , dz. nr 102, gmina Poddębice.
Droga ta obsługuje gospodarstwa rolne i pola zlokalizowane przy tej drodze.
IV. OPIS STANU ISTNIEJĄCEGO
Trasa modernizowanej drogi biegnie po istniejącej drodze o nawierzchni
gruntowej o szerokości jezdni 4,0m . Szerokość pasa drogowego wynosi od
4,00 do 10,0 m i jest w istniejących liniach rozgraniczających. Otoczenie istniejącej drogi stanowią pola uprawne, łąki i gospodarstwa rolne. Droga ma znaczenie lokalne i służy głównie jako dojazd do gospodarstw i pól mieszkańców okolicznych wsi.
Początek i koniec projektowanego odcinka drogi zastabilizowano w terenie
palikami drewnianymi .
Jezdnia posiada szerokość 4,0 m. Istniejące rowy mają głębokość około 30 cm,
a na niektórych odcinkach rowy są częściowo zarośnięte i trzeba je odnowić.
V PARAMETRY TECHNICZNE DROGI
1. Droga klasy „D” .
2. Prędkość projektowa drogi wynosi : 30 km / h
3. Szerokość jezdni - 4,0 m o pochyleniu poprzecznym daszkowym - 2 %
4. Pobocza obustronne gruntowe - 0,75 m o pochyleniu poprzecznym 6 %
5. Nawierzchnia z betonu asfaltowego,
6. Dostępność do drogi nieograniczona
Odprowadzenie wód z korony drogi powierzchniowe.
VI. ZAKRES ROBÓT BUBOWLANYCH
VI.1. Przekrój normalny
Na całej długości omawianej trasy - droga o przekroju poprzecznym daszkowym:
- szerokość - 4,0 m ze spadkiem - 2%
- pobocza gruntowe o szerokości od 0,75m i spadku poprzecznym - 6%
Przekrój poprzeczny drogi jest przedstawiony na rysunku .
Modernizacja drogi nie narusza terenów prywatnych właścicieli działek rolnych.
VI.2. Konstrukcja nawierzchni
Istniejącą nawierzchnię drogi należy wyprofilować nadając jezdni i poboczom odpowiednie spadki i następnie zagęścić. Projektuje się ułożyć podbudowę
z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie, grubości warstwy 20cm. Następnie na przygotowaną podbudowę projektuje się ułożenie warstwy z betonu asfaltowego grubości 4 cm po zagęszczeniu.
Ze względu na istniejące warunki gruntowo wodne, należy zwrócić szczególną uwagę na wyprofilowanie i prawidłowe odprowadzenie wody opadowej z drogi.
VII. WYKONANIE ROBÓT
1. Wyprofilowanie istniejącej drogi.
2. Mechaniczne zagęszczenie podłoża .
3. Ułożenie podbudowy z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie,
grubość warstwy 20cm.
4. Ułożenie warstwy z betonu asfaltowego grubość warstwy 4 cm.
4. Plantowanie i profilowanie poboczy.
VIII. EKSPLOATACJA DROGI
Gminne służby drogowe winny poddawać odcinek drogi częstym obserwacjom
i systematycznym przeglądom.
Skutki uszkodzeń po większych opadach deszczu oraz po okresie zimowym powinny być niezwłocznie usuwane.
Należy zwrócić uwagę, aby po drodze nie jeździły pojazdy nadmiernie obciążone
oraz aby nie niszczono elementów korony drogi podczas prac polowych.
Taka pielęgnacja będzie miała największy wpływ na żywotność drogi i w miarę przyzwoity komfort jazdy użytkowników.
IX. UWAGI KOŃCOWE
* W obrębie punktów topograficznych znajdujących się w koronie drogi prace
należy wykonywać ręcznie, tak aby nie uszkodzić ww. znaków.
* Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania ruchu publicznego
i zabezpieczenia robót na Terenie Budowy, aż do zakończenia i odbioru
końcowego robót.
W czasie wykonywania robót Wykonawca dostarczy, zainstaluje i będzie
obsługiwał wszystkie tymczasowe urządzenia zabezpieczające takie jak:
zapory, światła ostrzegawcze, sygnały itp., zapewniając w ten sposób
bezpieczeństwo pojazdów i pieszych.
Wykonawca zapewni stałe warunki widoczności w dzień i w nocy tych
zapór i znaków, dla których jest to nieodzowne ze względów bezpieczeństwa.
* Wykonawca ma obowiązek znać i stosować w czasie prowadzenia robót
wszelkie przepisy dotyczące ochrony środowiska naturalnego.
Podejmie wszelkie uzasadnione kroki mające na celu stosowanie się do
przepisów i norm dotyczących ochrony środowiska na terenie i wokół
Terenu Budowy. Ponadto będzie unikać uszkodzeń lub uciążliwości dla osób
lub własności społecznej i innych, a wynikających ze skażenia, hałasu lub
innych przyczyn powstałych w następstwie jego sposobu działania.
* Wykonawca będzie przestrzegać przepisów ochrony przeciwpożarowej oraz
utrzymywać sprawny sprzęt przeciwpożarowy wymagany przez odpowiednie
przepisy.
* Podczas realizacji robót Wykonawca będzie przestrzegał przepisów
dotyczących Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. W szczególności Wykonawca
ma obowiązek zadbać, aby personel nie wykonywał pracy w warunkach
niebezpiecznych, szkodliwych dla zdrowia oraz nie spełniających
odpowiednich wymagań sanitarnych.
|