D-04.04.02. Podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie
1. Wstęp
1.1. Przedmiot Szczegółowej Specyfikacji Technicznej (SST)
Przedmiotem niniejszej Specyfikacji są wymagania dotyczące wykonania podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie dla modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowościach Kolonia Niewiesz i Sempółki.
1.2. Zakres stosowania SST
Szczegółowa Specyfikacja Techniczna jest stosowana jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót wymienionych w punkcie 1.1.
1.3. Zakres robót objętych SST
Roboty obejmują wszystkie czynności umożliwiające i mające na celu wykonanie warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie o grubości:
· 20 cm – na przebudowywanej drodze dojazdowej do gruntów rolnych na długości 1000 m
1.4. Określenia podstawowe
1.4.1. Stabilizacja mechaniczna - proces technologiczny polegający na odpowiednim zagęszczeniu kruszywa o właściwie dobranym uziarnieniu, przy wilgotności optymalnej.
1.4.2. Pozostałe określenia podane w niniejszej Specyfikacji są zgodne z obowiązującymi polskimi normami.
2. Materiały
2.1. Rodzaje materiałów
Podbudowa z kruszywa łamanego, stabilizowanego mechanicznie powinna być wykonana z kruszywa łamanego uzyskanego
w wyniku przekruszenia surowca skalnego, zgodnie z wymaganiami normy PN-S-06102.
Kruszywo powinno być jednorodne, bez zanieczyszczeń obcych i bez domieszek gliny.
2.2. Wymagania dla materiałów
2.2.1. Uziarnienie kruszywa
Krzywa uziarnienia kruszywa, określona wg PN-EN 933-1 powinna odpowiadać wymaganiom normy PN-S-06102, dla kruszywa o uziarnieniu 0/31,5mm.
Krzywa uziarnienia powinna być ciągła i nie może przebiegać od dolnej krzywej granicznej uziarnienia do górnej krzywej granicznej uziarnienia na sąsiednich sitach. Wymiar największego ziarna kruszywa nie może przekraczać 2/3 grubości warstwy układanej jednorazowo.
2.2.2. Właściwości kruszywa
Kruszywo powinno spełniać wymagania podane w Tablicy 1.
Tablica 1. Wymagania w stosunku do kruszywa
Lp.
|
Wyszczególnienie właściwości
|
Wymagania
Kruszywa łamane
Podbudowa zasadnicza
|
Badania według
|
1
|
Zawartość ziarn mniejszych niż 0,075 mm, % (m/m)
|
od 2 do 10
|
PN-B-06714-15
|
2
|
Zawartość nadziarna, % (m/m), nie więcej niż
|
5
|
PN-B-06714-15
|
3
|
Zawartość ziarn nieforemnych, %(m/m), nie więcej niż
|
35
|
PN-B-06714-16
|
4
|
Zawartość zanieczyszczeń organicznych, %(m/m), nie więcej niż
|
1
|
PN-B-06714-26
|
5
|
Wskaźnik piaskowy po pięciokrotnym zagęszczeniu metodą I lub II wg PN-B-04481, %
|
od 30 do 70
|
BN-64/8931-01
|
6
|
Ścieralność w bębnie Los Angeles
a) ścieralność całkowita po pełnej liczbie obrotów, nie więcej niż:
b) ścieralność częściowa po 1/5 pełnej liczby obrotów, nie więcej niż:
|
35
30
|
PN-B-06714-42
|
7
|
Nasiąkliwość, % (m/m), nie więcej niż
|
3
|
PN-B-06714-18
|
8
|
Mrozoodporność, ubytek masy po 25 cyklach zamrażania, % (m/m) nie więcej niż
|
5
|
PN-B-06714-19
|
9
|
Rozpad krzemianowy i żelazawy łącznie, % (m/m), nie więcej niż
|
-
|
PN-B-06714-37
PN-B-06714-39
|
10
|
Zawartość związków siarki w przeliczeniu na SO3, % (m/m), nie więcej niż
|
1
|
PN-B-06714-28
|
11
|
Wskaźniki nośności wnoś mieszanki kruszywa, %, nie mniejszy niż: przy zagęszczeniu Is ³ 1,03
przy zagęszczeniu Is ³1,00
|
120
80
|
PN-S-06102
|
|
2.2.3 Woda
Do zraszania kruszywa należy stosować wodę w ilości zapewniającej właściwe zagęszczenie kruszywa wg
PN-88/B-32250..
2.2.4 Źródła poboru materiałów
Wszystkie materiały użyte do budowy powinny pochodzić ze źródeł uzgodnionych i zatwierdzonych przez Inżyniera. Przed rozpoczęciem robót, Wykonawca powinien dostarczyć Inżynierowi wyniki badań laboratoryjnych łącznie z projektowaną krzywą uziarnienia i reprezentatywne próbki materiałów.
3. Sprzęt
3.1. Sprzęt do wykonania podbudowy
Do wykonania podbudów z kruszyw łamanych stabilizowanych mechanicznie należy stosować:
- mieszarki stacjonarne do wytwarzania mieszanki kruszyw, wyposażone w urządzenia dozujące wodę,
- równiarki lub układarki kruszywa do rozkładania materiału,
- walce ogumione, walce stalowe gładkie wibracyjne lub statyczne,
- zagęszczarki płytowe, ubijaki mechaniczne lub małe walce wibracyjne, do stosowania w miejscach trudnodostępnych.
4. Transport
4.1. Transport kruszyw
Transport kruszywa powinien się odbywać w sposób przeciwdziałający jego zanieczyszczeniu i rozsegregowaniu.
Podczas transportu, kruszywo powinno być zabezpieczone przed wysypaniem, zanieczyszczeniem, zmieszaniem z innymi materiałami, nadmiernym wysuszeniem i zawilgoceniem. Kruszywo drobne należy zabezpieczyć przed rozpyleniem.
5. Wykonanie robót
5.1. Przygotowanie podłoża
Podłoże pod warstwę podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie stanowi warstwa gruntu podłoża (G1).
5.2. Wytwarzanie mieszanki kruszywa
Mieszankę kruszywa o uziarnieniu zgodnym z projektowaną krzywą uziarnienia i wilgotności optymalnej należy wytwarzać w mieszarkach stacjonarnych gwarantujących otrzymanie jednorodnej mieszanki. Ze względu na konieczność zapewnienia jednorodności materiału nie dopuszcza się do wytwarzania mieszanki przez mieszanie poszczególnych frakcji na drodze. Mieszanka po wyprodukowaniu powinna być od razu transportowana na miejsce wbudowania w sposób przeciwdziałający segregacji i nadmiernemu wysychaniu.
5.3. Wbudowywanie i zagęszczanie mieszanki
Przewidywana wg Dokumentacji Projektowej grubość warstwy podbudowy z kruszywa stabilizowanego mechanicznie wynosi
od 5 do 20cm.
Warstwa podbudowy powinna być rozłożona w sposób zapewniający osiągnięcie wymaganych spadków i rzędnych wysokościowych. Rozpoczęcie budowy każdej następnej warstwy może nastąpić po odbiorze poprzedniej warstwy przez Inżyniera.
Wilgotność mieszanki kruszywa podczas zagęszczania powinna odpowiadać wilgotności optymalnej, określonej według próby Proctora, zgodnie z PN-88/B-04481 (metoda II). Materiał nadmiernie nawilgocony, powinien zostać osuszony przez mieszanie i napowietrzanie. Jeżeli wilgotność mieszanki kruszywa jest niższa od optymalnej o 20% jej wartości, mieszanka powinna być zwilżona określoną ilością wody i równomiernie wymieszana. W przypadku, gdy wilgotność mieszanki jest wyższa od optymalnej o 10% jej wartości, mieszankę należy osuszyć.
Wskaźnik zagęszczenia podbudowy wg BN-77/8931-12 powinien odpowiadać przyjętemu poziomowi wskaźnika nośności podbudowy wg tablicy 1, lp. 11.
5.4. Utrzymanie podbudowy
Podbudowa po wykonaniu, a przed ułożeniem następnej warstwy, powinna być utrzymywana w dobrym stanie. Jeżeli Wykonawca będzie wykorzystywał, za zgodą Inżyniera, gotową podbudowę do ruchu budowlanego, to jest obowiązany naprawić wszelkie uszkodzenia podbudowy, spowodowane przez ten ruch. Koszt napraw wynikłych z niewłaściwego utrzymania podbudowy obciąża Wykonawcę robót.
6. Kontrola jakości robót
6.1. Badania przed przystąpieniem do robót
Przed przystąpieniem do robót Wykonawca powinien wykonać badania kruszyw przeznaczonych do wykonanie robót i przedstawić wyniki tych badań Inżynierowi w celu akceptacji materiałów. Badania te powinny obejmować wszystkie właściwości określone w pkt 2.3 niniejszej Specyfikacji.
6.2. Badania w czasie robót
6.2.1 Częstotliwość oraz zakres badań podano w tablicy 2.
Tablica 2. Częstotliwość badań kontrolnych w czasie budowy warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie
|
|
Częstotliwość badań
|
Lp.
|
Wyszczególnienie badań
|
Minimalna liczba badań na dziennej działce roboczej
|
Maksymalna powierzchnia podbudowy przypadająca na jedno badanie (m2)
|
1
|
Uziarnienie kruszywa
|
2
|
600
|
2
|
Wilgotność kruszywa
|
2
|
600
|
3
|
Zagęszczenie warstwy
|
10 próbek na 10000 m2
|
4
|
Badanie właściwości kruszywa wg tab. 2
|
dla każdej partii kruszywa i przy każdej zmianie kruszywa
|
6.2.2. Uziarnienie mieszanki
Uziarnienie mieszanki powinno być zgodne z wymaganiami podanymi w pkt 2.3. Próbki należy pobierać w sposób losowy, z rozłożonej warstwy, przed jej zagęszczeniem. Wyniki badań powinny być na bieżąco przekazywane Inżynierowi.
6.2.3. Wilgotność mieszanki
Wilgotność mieszanki powinna odpowiadać wilgotności optymalnej, określonej według próby Proctora, zgodnie z PN-B-04481 (metoda II), z tolerancją +10% - 20%.
Wilgotność należy określić według PN-B-06714-17.
6.2.4. Zagęszczenie podbudowy
Zagęszczenie podbudowy należy sprawdzać według BN-77/8931-12. W przypadku, gdy przeprowadzenie badania jest niemożliwe ze względu na gruboziarniste kruszywo. kontrolę zagęszczenia należy oprzeć na metodzie obciążeń płytowych, wg BN-64/8931-02 i nie rzadziej niż raz na 5000 m2, lub według zaleceń Inżyniera.
Zagęszczenie podbudowy stabilizowanej mechanicznie należy uznać za prawidłowe, gdy stosunek wtórnego modułu E2 do pierwotnego modułu odkształcenia E1 jest nie większy od 2,2 dla każdej warstwy konstrukcyjnej podbudowy.
Wartość wtórnego modułu odkształcenia E2 ³ 140 MPa.
Moduł odkształcenia należy wyznaczyć dla przyrostu obciążenia od 0,15 MPa do 0,25 MPa przy zastosowaniu płyty VSS o średnicy 300 mm. Końcowe obciążenie powinno wynosić 0,45 MPa.
Obliczenie wyników wg wzoru:
w którym:
E – moduł odkształcenia,
D p – różnica nacisków (MPa),
Ds – przyrost osiadań odpowiadający tej różnicy nacisków (mm),
D – średnica płyty (mm).
6.2.5. Właściwości kruszywa
Badania kruszywa powinny obejmować ocenę wszystkich właściwości określonych w pkt 2.3.2.
Próbki do badań pełnych powinny być pobierane przez Wykonawcę w sposób losowy w obecności Inżyniera.
6.3. Wymagania dotyczące cech geometrycznych podbudowy
6.3.1. Częstotliwość oraz zakres pomiarów
Częstotliwość oraz zakres pomiarów dotyczących cech geometrycznych podbudowy podano w tablicy 3.
Tablica 3. Częstotliwość oraz zakres pomiarów wykonanej podbudowy z kruszywa stabilizowanego mechanicznie
Lp.
|
Wyszczególnienie badań i pomiarów
|
Minimalna częstotliwość pomiarów
|
1
|
Szerokość podbudowy
|
10 razy na 1 km
|
2
|
Równość podłużna
|
w sposób ciągły planografem
albo co 20 m łatą na każdym pasie ruchu
|
3
|
Równość poprzeczna
|
10 razy na 1 km
|
4
|
Spadki poprzeczne *)
|
10 razy na 1 km
|
5
|
Rzędne wysokościowe
|
20 m na odcinkach prostych i co 10 m na łukach ; w osi jezdni i na jej krawędziach
|
6
|
Ukształtowanie osi w planie *)
|
7
|
Grubość podbudowy
|
Podczas budowy:
w 3 punktach na każdej działce roboczej, lecz nie rzadziej niż raz na 400 m2
Przed odbiorem:
w 3 punktach, lecz nie rzadziej niż raz na 2000 m2
|
8
|
Nośność podbudowy:
|
|
|
- moduł odkształcenia
|
co najmniej w dwóch przekrojach na każde 1000 m
|
|
- ugięcie sprężyste
|
co najmniej w 20 punktach na każde 1000 m
|
*) Dodatkowe pomiary spadków poprzecznych i ukształtowania osi jezdni w planie należy wykonać w punktach głównych łuków poziomych
6.3.2. Szerokość podbudowy
Szerokość podbudowy nie może się różnić od szerokości projektowanej o więcej niż +10 cm,
-5 cm.
6.3.3. Równość podbudowy
Nierówności podłużne podbudowy należy mierzyć 4-metrową łatą lub planografem, zgodnie z BN-68/8931-04.
Nierówności poprzeczne podbudowy należy mierzyć 4-metrową łatą.
Nierówności podbudowy nie mogą przekraczać 10 mm.
6.3.4. Spadki poprzeczne podbudowy
Spadki poprzeczne podbudowy na prostych i łukach powinny być zgodne z Dokumentacją Projektową. z tolerancją
± 0,5 %.
6.3.5. Rzędne wysokościowe podbudowy
Różnice pomiędzy rzędnymi wysokościowymi podbudowy i rzędnymi projektowanymi nie powinny przekraczać
-1 cm, +0 cm.
6.3.6. Ukształtowanie osi podbudowy i ulepszonego podłoża
Oś podbudowy w planie nie może być przesunięta w stosunku do osi projektowanej o więcej niż 5 cm.
6.3.7. Grubość podbudowy i ulepszonego podłoża
Grubość podbudowy nie może się różnić od grubości projektowanej o więcej niż ± 10%.
6.3.8. Nośność podbudowy
- moduł odkształcenia wg „Instrukcji badań podłoża gruntowego – załączniki 1” powinien być zgodny z podanym
w tablicy 4,
- ugięcie sprężyste wg BN-70/8931-06 powinno być zgodne z podanym w tablicy 4,
Tablica 4. Cechy podbudowy
Podbudowa z kruszywa o wskaźniku wnoś nie mniejszym niż, %
|
Wymagane cechy podbudowy
|
Wskaźnik zagęszczenia Is nie mniejszy niż
|
Maksymalne ugięcie sprężyste pod kołem, mm
|
Minimalny moduł odkształcenia mierzony płytą o średnicy 30 cm, MPa
|
40 kN
|
50 kN
|
od pierwszego obciążenia E1
|
od drugiego obciążenia E2
|
120
|
1,03
|
1,10
|
1,20
|
100
|
180
|
80
|
1,00
|
1,25
|
1,40
|
80
|
140
|
6.4. Zasady postępowania z wadliwie wykonanymi odcinkami podbudowy
6.4.1. Niewłaściwe cechy geometryczne podbudowy
Wszystkie powierzchnie podbudowy, które wykazują większe odchylenia od określonych w punkcie 6.4 powinny być naprawione przez spulchnienie lub zerwanie do głębokości co najmniej 10 cm, wyrównane i powtórnie zagęszczone. Dodanie nowego materiału bez spulchnienia wykonanej warstwy jest niedopuszczalne.
Jeżeli szerokość podbudowy jest mniejsza od szerokości projektowanej o więcej niż 5 cm i nie zapewnia podparcia warstwom wyżej leżącym, to Wykonawca powinien na własny koszt poszerzyć podbudowę przez spulchnienie warstwy na pełną grubość do połowy szerokości pasa ruchu, dołożenie materiału i powtórnie zagęszczenie.
6.4.2. Niewłaściwa grubość podbudowy
Na wszystkich powierzchniach wadliwych pod względem grubości, Wykonawca wykona naprawę podbudowy. Powierzchnie powinny być naprawione przez spulchnienie lub wybranie warstwy na odpowiednią głębokość, zgodnie z decyzją Inżyniera, uzupełnione nowym materiałem o odpowiednich właściwościach, wyrównane i ponownie zagęszczone.
Roboty te Wykonawca wykona na własny koszt. Po wykonaniu tych robót nastąpi ponowny pomiar i ocena grubości warstwy, według wyżej podanych zasad, na koszt Wykonawcy.
6.4.3. Niewłaściwa nośność podbudowy
Jeżeli nośność podbudowy będzie mniejsza od wymaganej, to Wykonawca wykona wszelkie roboty niezbędne do zapewnienia wymaganej nośności, zalecone przez Inżyniera.
Koszty tych dodatkowych robót poniesie Wykonawca podbudowy tylko wtedy, gdy zaniżenie nośności podbudowy wynikło z niewłaściwego wykonania robót przez Wykonawcę podbudowy.
7. Obmiar robót
7.1. Jednostka obmiarowa
Jednostką obmiarową jest 1 m2 (metr kwadratowy) podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie
o grubości warstwy 20 cm
8. Odbiór robót
Roboty uznaje się za wykonane zgodnie z ST, Dokumentacją Projektową i poleceniami Inżyniera, jeżeli wszystkie pomiary z zachowaniem tolerancji wg pkt 6 dały wyniki pozytywne.
9. Podstawa płatności
9.1. Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności
Zgodnie z obmiarem i oceną jakości wykonanych robót należy ułożyć 4226,16 m2 podbudowy.
9.2. Cena jednostki obmiarowej
Cena jednostki obmiarowej wg pkt 7.2 a, b, c obejmuje:
- prace pomiarowe, oznakowanie robót,
- przygotowanie podłoża,
- sprawdzenie podłoża,
- zakup materiałów,
- przygotowanie mieszanki zgodnie z receptą i dostarczenie jej na miejsce wbudowania,
- rozłożenie zgodnie z założoną grubością, szerokością i profilem z zachowaniem projektowanej niwelety,
- zagęszczenie,
- przeprowadzenie pomiarów i badań laboratoryjnych określonych w ST,
- utrzymanie podbudowy w czasie robót.
10. Przepisy związane
10.1. Normy
1. PN-B-04481 Grunty budowlane. Badania próbek gruntu
2. PN-B-06714-12 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie zawartości zanieczyszczeń obcych.
3. PN-B-06714-15 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie składu ziarnowego.
4. PN-B-06714-16 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie kształtu ziarn.
5. PN-B-06714-17 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie wilgotności.
6. PN-B-06714-18 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie nasiąkliwości.
7. PN-B-06714-19 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie mrozoodporności metodą bezpośrednią.
8. PN-B-06714-26 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie zawartości zanieczyszczeń organicznych.
9. PN-B-06714-28 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie zawartości siarki metodą bromową.
10. PN-B-06714-37 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie rozpadukrzemianowego.
11. PN-B-06714-39 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie rozpadu żelazawego.
12. PN-B-06714-42 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie ścieralności w bębnie Los Angeles.
13. PN-B/11112 Kruszywa mineralne. Kruszywa łamane do nawierzchni drogowych.
14. PN-B/11113 Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych. Piasek.
15. PN-B-32250 Materiały budowlane. Woda do betonu i zapraw.
16. PN-S-06102 Drogi samochodowe. Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie
17. BN-64/8931-02 Drogi samochodowe. Oznaczanie modułu odkształcenia nawierzchni podatnych i podłoża przez obciążenie płytą.
18. BN-68/8931-04 Drogi samochodowe. Pomiar równości nawierzchni planografem i łatą.
19. BN-70/8931-06 Pomiar ugięć nawierzchni podatnych ugięciomierzem belkowym.
20. BN-77/8931-12 Oznaczanie wskaźnika zagęszczenia gruntu.
10.2 Inne dokumenty
21. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych,
IBDiM – Warszawa 1997.
|