D-05.03.05 WYKONANIE WARSTWY ŚCIERALNEJ Z BETONU ASFALTOWEGO
1. WSTĘP
1.1. Przedmiot Specyfikacji Technicznej (SST)
Przedmiotem niniejszej Specyfikacji Technicznej są wymagania dotyczące wykonania i odbioru robót związanych
z wykonaniem warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego - BA 0/16 dla modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowościach Kolonia Niewiesz i Sempółki.
1.2. Zakres stosowania SST
Specyfikacja Techniczna jest stosowana jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu realizacji robot wymienionych w punkcie 1.1.
1.3. Zakres robót objętych SST
Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji mają zastosowanie przy wykonywaniu warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego BA 0/16 dla KR1-KR2 wg PN-S-96025, grubości 4 cm dla przebudowywanej drogi.
1.4. Określenia podstawowe
Określenia podstawowe podane w niniejszej SST są zgodne z obowiązującymi polskimi normami.
2. MATERIAŁY
2.1. Charakterystyka nawierzchni
Nawierzchnia zaprojektowana na obciążenie ruchem kategorii KR 1 - wg „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych” - IBDiM - 1997 r.
Warstwa ścieralna będzie wykonana z betonu asfaltowego BA 0/16, zaprojektowana zgodnie z "Zasadami projektowania betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na odkształcenia trwałe" - wydanie II uzupełnione, opracowanie Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Warszawa 1995 r.
2.2. Rodzaje materiałów
Do betonu asfaltowego w warstwie ścieralnej wg charakterystyki podanej w pkt 2.2. należy stosować materiały wg tablicy 1.
Tablica 1. Wymagania wobec materiałów do warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego
Lp.
|
Rodzaj materiału
|
Kategoria ruchu
|
|
nr normy
|
KR 1
|
1.
|
Kruszywo łamane granulowane wg PN-B-11112
|
kl. I, II; gat. 1, 2
|
2.
|
Kruszywo łamane zwykłe wg PN-B-11112
|
kl. I, II; gat. 1, 2
|
3.
|
Żwir i mieszanka wg PN-B-11111:1996
|
kl. I, II
|
4.
|
Grys i żwir kruszony PN-S-96025 Załącznik G.
|
kl. I, II, gat. 1, 2
|
5.
|
Piasek wg PN-B-11113
|
gat. 1, 2
|
6.
|
Wypełniacz mineralny:
a) wg PN-S-96504
|
podstawowy
|
7.
|
Asfalt drogowy
|
wg pkt 2.6
|
2.3. Wypełniacz
Do mieszanek mineralno-bitumicznych wytwarzanych na gorąco należy stosować wypełniacz podstawowy, zgodnie z wymaganiami normy PN-S-96504:1961.
Przechowywanie wypełniacza powinno być zgodne z PN-S-96504:1961
2.4. Kruszywo
Uziarnienie kruszywa łamanego, użytego do wytworzenia betonu asfaltowego – B 0/16 na warstwę ścieralną powinno się mieścić w granicach przedstawionych w tablicy 2.
Tablica 2. Rzędne krzywych granicznych uziarnienia mieszanki mineralnej do warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego oraz orientacyjne zawartości asfaltu
Wymiar oczek sit # , mm
|
Kategoria ruchu KR 1
|
|
Mieszanka mineralna, mm
|
Przechodzi przez:
20,0
16,0
12,8
9,6
8,0
6,3
4,0
2,0
(zawartość ziarn > 2,0)
0,85
0,42
0,30
0,18
0,15
0,075
|
100
90 ¸ 100
80 ¸ 100
69 ¸ 100
62 ¸ 93
56 ¸ 87
45 ¸ 76
35 ¸ 64
(36 ¸ 65)
26 ¸ 50
19 ¸ 39
17 ¸ 33
13 ¸ 25
16 ¸ 22
7 ¸ 11
|
Orientacyjna zawartość asfaltu w mieszance mineralno-asfaltowej, % , m/m
|
5,0¸6,5
|
2.5. Asfalt
Do wytworzenia betonu asfaltowego w warstwie ścieralnej należy stosować asfalt drogowy 50/70 wg PN-EN 12591 z dostosowaniem do warunków polskich.. Asfalt powinien spełniać wymagania podstawowe podane w tab. 3 niniejszej SST.
Tablica 3. Podział rodzajowy i wymagane właściwości asfaltów drogowych o penetracji od 20´0,1 mm do 330´0,1 mm wg PN-EN-12591:2002 z dostosowaniem do warunków polskich
Lp.
|
Właściwości
|
Metoda badania
|
Rodzaj asfaltu
|
50/70
|
Właściwości obligatoryjne
|
1
|
Penetracja w 25°C [0,1 mm]
|
PN-EN 1426
|
50¸70
|
2
|
Temperatura mięknienia [°C]
|
PN-EN 1427
|
46¸54
|
3
|
Temperatura zapłonu, nie mniej niż [°C]
|
PN-EN 22592
|
230
|
4
|
Zawartość składników rozpuszczalnych, nie mniej niż [% m/m]
|
PN-EN 12592
|
99
|
5
|
|
PN-EN 12607-1
|
0,5
|
6
|
Pozostała penetracja po starzeniu, nie mniej niż [%]
|
PN-EN 1426
|
50
|
7
|
Temperatura mięknienia po starzeniu, nie mniej niż [°C]
|
PN-EN 1427
|
48
|
Właściwości specjalne krajowe
|
8
|
Zawartość parafiny, nie więcej niż [%]
|
PN-EN 12606-1
|
2,2
|
9
|
Wzrost temperatury mięknienia po starzeniu, nie więcej niż [°C]
|
PN-EN 1427
|
9
|
10
|
Temperatura łamliwości, nie więcej niż [°C]
|
PN-EN 12593
|
-8
|
2.6. Emulsja asfaltowa
Należy stosować drogowe kationowe emulsje asfaltowe spełniające wymagania określone w WT.EmA-99.
2.7. Składowanie materiałów
2.7.1 Składowanie kruszyw
Kruszywa poszczególnych frakcji należy składować w sposób zabezpieczający je przed zanieczyszczeniem i zmieszaniem. Powierzchnia składowania kruszyw będzie zapewniała możliwość zgromadzenia ich w ilościach zapewniających ciągłość produkcji mieszanki betonu asfaltowego.
2.7.2 Składowanie wypełniacza
Wypełniacz należy składować w silosach stalowych, zabezpieczających go przed dostępem wody i zanieczyszczeniem. Wypełniacz będzie zmagazynowany w ilości zapewniającej ciągłość produkcji betonu asfaltowego.
2.7.3 Składowanie asfaltu
Asfalt należy przechowywać w zbiornikach stalowych, wyposażonych w urządzenia grzewcze, zabezpieczających go przed dostępem wody i zanieczyszczeniami. Asfalt będzie zmagazynowany w ilości zapewniającej ciągłość produkcji betonu asfaltowego.
3. SPRZĘT
3.1. Sprzęt do wykonania warstwy ścieralnej
4. TRANSPORT
4.1. Transport materiałów
Transport mieszanki powinien spełniać następujące warunki:
- do transportu mieszanki można używać wyłącznie samochodów samowyładowawczych,
- czas transportu nie może przekraczać jednej godziny,
- samochody powinny charakteryzować się dużą pojemnością, tj. min. 10Mg
- samochody muszą być wyposażone w plandeki, którymi przykrywa się mieszankę w czasie transportu,
- skrzynie wywrotek powinny być dostosowane do współpracy z układarką w czasie rozładunku, kiedy
do układania pcha przed sobą wywrotkę.
Zaleca się stosowanie samochodów z podwójnymi ściankami skrzyni, wyposażonej w system grzewczy.
5. WYKONANIE ROBÓT
5.1. Projektowanie mieszanki i opracowanie recepty
Przed przystąpieniem do robót, w terminie uzgodnionym z Inżynierem, Wykonawca dostarczy Inżynierowi do akceptacji projekt składu mieszanki betonu asfaltowego oraz wyniki badań laboratoryjnych i próbki materiałów pobrane w obecności Inżyniera.
Projektowanie mieszanki betonu asfaltowego polega na:
- doborze składników mieszanki,
- doborze optymalnej ilości asfaltu,
- określeniu jej właściwości i porównaniu wyników z założenia projektowymi.
Krzywa uziarnienia mieszanki mineralnej powinna mieścić się w polu dobrego uziarnienia wyznaczonego przez krzywe graniczne.
Rzędne krzywych granicznych uziarnienia mieszanki mineralnej 0/16 do warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego oraz orientacyjne zawartości asfaltu podano w tablicy 2.
Skład mieszanki betonu asfaltowego powinien być ustalony na podstawie badań próbek wykonanych wg metody Marshalla. Próbki powinny spełniać wymagania podane w tablicy 4
Lp. 1 ¸ 5.
Wykonana warstwa ścieralna z betonu asfaltowego powinna spełniać wymagania podane w tablicy 4 Lp. 6 ¸ 8.
Tablica 4 Wymagania wobec betonu asfaltowego BA 0/16 do warstwy ścieralnej
Lp.
|
Właściwości
|
Kategoria ruchu KR 1
|
|
Moduł sztywności pełzania1), MPa
|
Nie wymaga się
|
|
Stabilność wg Marshalla w temp. 60°C, mm
|
³ 5,52)
|
|
Odkształcenie wg Marshalla w temp. 60°C, mm
|
2,0¸5,0
|
|
Wolna przestrzeń w próbkach jw., % v/v
|
1,5¸4,5
|
|
Wypełnienie wolnej przestrzeni w próbkach jw., %
|
75,0¸90,0
|
|
Grubość warstwy z mieszanki mineralno-asfaltowej o uziarnieniu: 0/16 mm
|
4,0 i 5,0
|
|
Wskaźnik zagęszczenia warstwy, %
|
³ 98,0
|
|
Wolna przestrzeń w warstwie % (v/v)
|
1,5 ¸ 5,0
|
1) oznaczony wg wytycznych – IBDiM, Zeszyt nr 48
|
2) próbki zagęszczone 2 ´ 50 uderzeń ubijaka
|
5.2. Wytwarzanie betonu asfaltowego
W obecności Inżyniera Wykonawca wykona zarób próbny:
- na sucho bez udziału asfaltu,
- pełny zarób próbny po sprawdzeniu składu granulometrycznego mieszanki mineralnej.
5.3. Przygotowanie podłoża
Podłoże pod warstwę nawierzchni z betonu asfaltowego powinno być wyprofilowane i równe, bez kolein. Powierzchnia podłoża powinna być sucha i czysta.
Nierówności podłoża pod warstwę ścieralną nie powinny być większe od 12 mm .
5.4. Warunki przystąpienia do robót
Warstwa nawierzchni z betonu asfaltowego może być układana, gdy temperatura otoczenia w ciągu doby była nie niższa od + 10°C. Nie dopuszcza się układania podbudowy z betonu asfaltowego podczas opadów atmosferycznych oraz silnego wiatru (V > 16 m/s).
5.5. Zarób próbny
Wykonawca przed przystąpieniem do produkcji betonu asfaltowego jest zobowiązany do przeprowadzenia
w obecności Inżyniera kontrolnej produkcji w postaci zarobu próbnego.
Sprawdzenie zawartości asfaltu w mieszance określa się wykonując ekstrakcję.
Tolerancje zawartości składników betonu asfaltowego względem składu zaprojektowanego powinny być zawarte
w granicach podanych w tablicy 5.
Tablica 5. Tolerancje zawartości składników betonu asfaltowego względem składu zaprojektowanego przy badaniu pojedynczej próbki metodą ekstrakcji, % m/m
Lp
|
Składniki betonu asfaltowego
|
Wielkość tolerancji (%m/m)
|
|
|
KR 1
|
1
|
Ziarna pozostające na sitach o oczkach # (mm):
31,5; 25,0; 20,0; 16,0; 12,8; 9,6; 8,0; 6,3; 4,0; 2,0
|
± 5,0
|
2
|
0,85; 0,42; 0,30; 0,18; 0,15; 0,075
|
± 3,0
|
3
|
Ziarna przechodzące przez sito o oczkach # (mm) 0,075
|
± 2,0
|
4
|
Asfalt
|
± 0,5
|
5.6. Odcinek próbny
Co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem robót, Wykonawca wykona odcinek próbny w celu:
- stwierdzenia czy użyty sprzęt jest właściwy, określenia grubości warstwy wbudowanej
mieszanki przed zagęszczeniem, koniecznej do uzyskania wymaganej grubości warstwy,
- określenia potrzebnej liczby przejść walców dla uzyskania prawidłowego zagęszczenia
warstwy. Do takiej próby Wykonawca użyje takich materiałów oraz sprzętu, jakie będą
stosowane do wykonania warstwy nawierzchni. Odcinek próbny powinien być zlokalizowany w miejscu
wskazanym przez Inżyniera. Wykonawca może przystąpić do wykonywania
warstwy, po zaakceptowaniu odcinka próbnego przez Inżyniera.
5.7. Wbudowywanie i zagęszczanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego
Beton asfaltowy powinien być wbudowywany układarką wyposażoną w układ z automatycznym sterowaniem grubości warstwy i utrzymywaniem niwelety zgodnie z Dokumentacją Projektową.
Temperatura mieszanki wbudowywanej nie powinna być niższa od zalecanej przez producenta asfaltu.
Zagęszczanie mieszanki powinno odbywać się zgodnie ze schematem przejść walca ustalonym na odcinku próbnym.
Początkowa temperatura mieszanki w czasie zagęszczania powinna być zgodna z zaleceniami producenta asfaltu.
Zagęszczanie mieszanki należy rozpocząć od krawędzi nawierzchni ku środkowi. Wskaźnik zagęszczenia ułożonej warstwy powinien być zgodny z wymaganiami podanymi w tablicy 4.
Złącza w warstwie powinny być wykonane w linii prostej, równolegle lub prostopadle do osi drogi.
Złącza w konstrukcji wielowarstwowej powinny być przesunięte względem siebie co najmniej o 15 cm. Złącza powinny być całkowicie związane, a przylegające warstwy powinny być w jednym poziomie.
6. KONTROLA JAKOŚCI ROBÓT
6.1. Badania przed przystąpieniem do robót
Przed przystąpieniem do robót Wykonawca powinien wykonać badania lepiszcza, wypełniacza oraz kruszyw przeznaczonych do produkcji betonu asfaltowego i przedstawić wyniki tych badań oraz receptę na mieszankę z betonu asfaltowego Inżynierowi do akceptacji.
6.2. Badania w czasie robót
6.2.1. Skład i uziarnienie betonu asfaltowego
Badanie składu betonu asfaltowego polega na wykonaniu ekstrakcji wg PN-S-04001.
Wyniki powinny być zgodne z receptą laboratoryjną z tolerancją określoną w tablicy 5.
6.2.2. Badanie właściwości asfaltu
Dla każdej cysterny należy określić penetrację i temperaturę mięknienia asfaltu.
6.2.3. Badanie właściwości wypełniacza
Na każde 100 Mg zużytego wypełniacza należy określić uziarnienie i wilgotność wypełniacza.
6.2.4. Badanie właściwości kruszywa
Przy każdej zmianie kruszywa należy określić klasę i gatunek kruszywa.
6.2.5. Pomiar temperatury składników betonu asfaltowego
Pomiar temperatury składników betonu asfaltowego polega na odczytaniu temperatury na skali odpowiedniego termometru zamontowanego na otaczarce.
Dokładność pomiaru ± 2°C. Temperatura powinna być zgodna z wymaganiami podanymi w SST.
6.2.6. Sprawdzenie wyglądu betonu asfaltowego
Sprawdzenie wyglądu mieszanki z betonu asfaltowego polega na ocenie wizualnej jej wyglądu w czasie produkcji, załadunku, rozładunku i wbudowywania.
6.2.7. Właściwości mieszanki betonu asfaltowego
Właściwości mieszanki z betonu asfaltowego należy określać na próbkach zagęszczonych metodą Marshalla. Wyniki powinny być zgodne z receptą laboratoryjną.
6.3. Badania dotyczące cech geometrycznych i właściwości warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego
6.3.1. Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów
Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów wykonanej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego podano
w tablicy 6.
Tablica 6. Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów wykonanej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego
Lp.
|
Badana cecha
|
Minimalna częstotliwość badań
|
|
Szerokość warstwy
|
2 razy na odcinku drogi o długości 1 km
|
|
Równość podłużna warstwy
|
każdy pas ruchu planografem lub łatą co 10 m
|
|
Równość poprzeczna warstwy
|
nie rzadziej niż co 5 m
|
|
Spadki poprzeczne warstwy
|
10 razy na odcinku drogi o długości 1 km
|
|
Rzędne wysokościowe warstwy
|
na osi i krawędziach jezdni co 20 m na prostych i co 10 m
|
|
Ukształtowanie osi w planie
|
na łukach
|
|
Grubość wykonywanej warstwy
|
2 próbki z każdego pasa o powierzchni do 3000 m2
|
|
Złącza poprzeczne i podłużne
|
cała długość złącza
|
|
Krawędź, obramowanie warstwy
|
cała długość
|
|
Wygląd warstwy
|
ocena ciągła
|
|
Zagęszczenie warstwy
|
2 próbki z każdego pasa o powierzchni do 3000 m2
|
|
Wolna przestrzeń warstwy
|
jw.
|
6.3.2. Szerokość warstwy
Szerokość warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego powinna być nie mniejsza od szerokości zaprojektowanej i nie większa od niej niż 5 cm.
6.3.3. Równość warstwy
Nierówności podłużne i poprzeczne warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego mierzone wg BN-68/8931-04 nie powinny być większe niż 9 mm.
6.3.4. Spadki poprzeczne warstwy
Spadki poprzeczne warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego na odcinkach prostych i na łukach powinny być zgodne z Dokumentacją Projektową, z tolerancją ± 0,5 %.
6.3.5. Rzędne wysokościowe
Rzędne wysokościowe warstwy ścieralnej powinny być zgodne z Dokumentacją Projektową, z tolerancją ± 1 cm.
6.3.6. Ukształtowanie osi w planie
Oś warstwy ścieralnej w planie powinna być zgodna z Dokumentacją Projektową, z tolerancją 5 cm.
6.3.7. Grubość warstwy
Grubość rzeczywista ułożonej warstwy po zagęszczeniu powinna być nie mniejsza od grubości założonej,
z tolerancją ± 10%.
6.3.8. Złącza podłużne i poprzeczne
Złącza w nawierzchni powinny być wykonane w linii prostej, równolegle lub prostopadle do osi.
6.3.9. Krawędź, obramowanie warstwy
Warstwa ścieralna przy opornikach drogowych i urządzeniach w jezdni powinna wystawać
3-5 mm ponad ich powierzchnię. Warstwy bez oporników powinny być równo obcięte lub wyprofilowane oraz pokryte asfaltem.
6.3.10. Wygląd warstwy
Wygląd warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego powinien mieć jednolitą teksturę, bez miejsc przeasfaltowanych, porowatych, łuszczących się i spękanych.
6.3.11. Zagęszczenie warstwy i wolna przestrzeń w warstwie
Zagęszczenie i wolna przestrzeń w warstwie powinny być zgodne z wymaganiami ustalonymi w recepcie laboratoryjnej.
7. OBMIAR ROBÓT
7.1. Jednostka obmiarowa
Jednostką obmiarową jest 1 tona wykonania wyrównania podbudowy betonem asfaltowym:
- BA 0/16 grub. 4 cm (dla KR1),
8. ODBIÓR ROBÓT
8.1. Ogólne zasady odbioru robót
Roboty uznaje się za wykonane zgodnie z Dokumentacją Projektową, SST i wymaganiami Inżyniera, jeżeli wszystkie pomiary i badania, z zachowanymi tolerancjami wg pkt.6 oraz zgodnie z PN-S-96025 dały wyniki pozytywne.
9. PODSTAWA PŁATNOŚCI
9.1. Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności
Zgodnie z obmiarem i oceną jakości wykonanych robót należy ułożyć nawierzchnię z betonu asfaltowego, grubość warstwy
po zagęszczeniu 4cm na 4026,16 m2
9.2. Cena jednostki obmiarowej
Cena 1 tony wykonania wyrównania betonem asfaltowym, obejmuje:
- prace pomiarowe i roboty przygotowawcze,
- oznakowanie robót,
- zakup i dostarczenie materiałów,
- opracowanie recepty laboratoryjnej,
- wytworzenie mieszanki na podstawie zatwierdzonej przez Inżyniera recepty laboratoryjnej,
- transport mieszanki do miejsca wbudowania,
- mechaniczne rozłożenie mieszanki zgodnie z zaprojektowaną grubością, niweletą
i spadkami poprzecznymi, zagęszczenie, obcięcie i posmarowanie krawędzi,
- przeprowadzenie niezbędnych badań laboratoryjnych i pomiarów wymaganych w specyfikacji.
10. PRZEPISY ZWIĄZANE
10.1. Normy
PN-B-11111 Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych. Żwir i mieszanka.
PN-B/11112 Kruszywa mineralne. Kruszywa łamane do nawierzchni drogowych.
PN-B/11113 Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych. Piasek.
PN-EN 12591 Asfalty i produkty asfaltowe. Bitumy do układania.
Specyfikacja – z dostosowaniem do warunków polskich.
PN-EN 12592 Asfalty i produkty asfaltowe – Oznaczanie rozpuszczalności.
PN-EN 12593 Asfalty i produkty asfaltowe – Oznaczanie temperatury łamliwości
metodą Fraasa.
PN-EN 12607-1 Asfalty i produkty asfaltowe. Oznaczanie odporności
na twardnienie pod wpływem ciepła i powietrza. Metoda RTFOT.
PN-EN 12606-1 Asfalty i produkty asfaltowe. Oznaczanie zawartości parafiny.
Metoda destylacyjna.
PN-EN 1426 Asfalty i produkty asfaltowe. Oznaczanie penetracji igłą.
PN-EN 1427 Asfalty i produkty asfaltowe. Oznaczanie temperatury mięknienia.
Metodą Pierścień i Kula..
PN-S-96504 Drogi samochodowe. Wypełniacz kamienny do mas bitumicznych.
PN-S-96025 Drogi samochodowe i lotniskowe. Nawierzchnie asfaltowe. Wymagania.
BN-68/8931-04 Drogi samochodowe. Pomiar równości planografem i łatą.
EN 22592 Petroleum products. Determination of flash and fire points.
Cleveland open cup method.
10.2. Inne dokumenty
„Zasady projektowania betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na odkształcenia trwałe. Wytyczne oznaczania odkształcenia i modułu sztywności mieszanek mineralno-bitumicznych metodą pełzania pod obciążeniem statycznym”. IBDiM - Zeszyt 48, 1995 r.
Procedury badań do projektowania składu i kontroli mieszanek mineralno – asfaltowych – IBDiM, Warszawa 2002, Zeszyt 64.
Warunki techniczne. Drogowe kationowe emulsje asfaltowe EmA-99, Zeszyt Nr 60, Warszawa 1999.
„Tymczasowe wytyczne techniczne. Polimeroasfalty drogowe”. IBDiM – zeszyt 54, 1997 r.
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie Dz. U. Nr 43
z dnia 14 maja 1999r.
|