Strona główna
Menu:
Urząd Miejski
Poradnik Interesanta Jak załatwić sprawe?
OGŁOSZENIA

PRZETARGI GMINNE

OGŁOSZENIA O NABORZE NA WOLNE STANOWISKA URZĘDNICZE

OBWIESZCZENIA BURMISTRZA PODDĘBIC

Projekt Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Poddębice na lata 2008-2015

Informacja dla pracodawców zatrudniających młodocianych pracowników

Bezdomne zwierzęta z terenu gminy Poddębice oczekujące na nowego opiekuna

Porządek obrad XLV Sesji Rady Miejskiej w Poddębicach - 11.01.2010r. godz. 12.00

Porządek obrad XLII Sesji Rady Miejskiej w Poddębicach w dniu 30 listopada 2009r. godz. 11.00

PRZETARGI NA NIERUCHOMOŚCI, OGŁOSZENIA BURMISTRZA, INFORMACJE BURMISTRZA

Ogłoszenia MGOPS

Planowany porządek obrad Sesji Rady Miejskiej w Poddębicach

Porządek obrad XLVII Sesji Rady Miejskiej w Poddębicach - 26.04.2010r. godz. 13

Obwieszczenie Komisji Okręgowej z dnia 14.03.2011r.

Archiwum 2010

Archiwum 2007

Obwieszczenia Wójta Gminy Dalików

Archiwum 2009

Porządek obrad XLI Sesji Rady Miejskiej w Poddębicach - 26.10.2009r. godz. 14

Obwieszczenia inne

Archiwum 2013

Archiwum 2012

Archiwum 2008

Ogłoszenie o zamówieniu artykułów biurowych

Ogłoszenie o zamówieniu - naprawa dróg

Ogłoszenie o zamówieniu - paliwo

Ogłoszenie - paliwo 2 przetarg

Wykaz nieruchomości przeznaczonych pod dzierżawę

Informacja Burmistrza Poddębic z dnia 31.03.2008 r.

Ogłoszenie Burmistrza Poddębic z dnia 28.03.2008 r. (Pudłów Nowy)

Ogłoszenie Burmistrza Poddębic z dnia 28.03.2008 r. (ul. Grunwaldzka)

Ogłoszenie Burmistrza Poddębic z dnia 28.03.2008 r. (ul. Partyzantów, Leśna, Pogodna)

Ogłoszenie o zamówieniu: Kolonia Niewiesz - Sempółki

SIWZ

Załącznik nr 3 do SIWZ

Załącznik nr 8 do SIWZ

Załącznik nr 9 do SIWZ - wymagania ogólne

Załącznik nr 9 do SIWZ - spis treści

Załącznik nr 9 do SIWZ - oczyszczenie i skropienie

Załącznik nr 9 do SIWZ - odtworzenie trasy

Załącznik nr 9 do SIWZ - podbudowa

Załącznik nr 9 do SIWZ - profilowanie

Załącznik nr 9 do SIWZ - warstwa ścieralna

Załącznik nr 4 - projekt umowy

Ogłoszenie o wyborze najkorzystniejszej oferty

Ogłoszenie o zamówieniu: Malenie

Nabycie lokali mieszkalnych

Ogłoszenie o zamówieniu - usługi

Ogłoszenie o zamówieniu - Kraina bez barier

Informacja o realizacji programu "Pokonuję trudności, odkrywam siebie"

Przetarg - Pudłów Nowy i ul. Partyzantów w Poddębicach

Ogłoszenie o zamówieniu - Byczyna

Ogłoszenie o zamówieniu - Plac Kościuszki w Poddębicach

Ogłoszenie o zamówieniu - ul. Północna w Poddębicach

Ogłoszenie o zamówieniu - ul. Młynarska w Poddębicach

Ogłoszenie o zamówieniu - Kraina bez barier - postępowanie z dnia 15.07.2008 r.

Ogłoszenie o zamówieniu - Kraina bez barier - postępowanie z dnia 25.07.2008 r.

Informacja o realizacji programu "Równaj do najlepszych"

Przetarg na sprzedaż nieruchomości w Niewieszu i Panaszewie

Ogłoszenie o zamówieniu - budowa boiska wielofunkcyjnego

Ogłoszenie o zamówieniu - budowa stacji uzdatniania wody w Poddębicach

Ogłoszenie o zamówieniu - dostawa mięsa

Ogłoszenie o zamówieniu - ul. Wyzwolenia i ul. 22 Lipca

Ogłoszenie o zamówieniu - ul. Kosmonautów

Ogłoszenie o zamówieniu - prace w parku

Ogłoszenie o zamówieniu - ul. Ogrodowa

Ogłoszenie o zamówieniu - ul. Sobieskiego

Ogłoszenie o zamównieu - modernizacja drogi w Zagórzycach

Ogłoszenie o zamówieniu - droga Byczyna

Ogłoszenie o zamówieniu - droga Nowy Pudłów

Zaproszenie na spotkanie w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Poddębice na lata 2008-2015

Ogłoszenie o zamówieniu - stacja uzdatniania wody - postępowanie z dnia 4.09.2008 r.

Ogłoszenie o zamówieniu - wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego

Ogłoszenie o zamówieniu - zakup samochodu

Ogłoszenie o zamówieniu - dowozy uczniów

Ogłoszenie o zamówieniu - droga Praga

Ogłoszenie o zamówieniu - wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego - postępowanie z dnia 2.10.2008 r.

Ogłoszenie o zamówieniu - dostawa sprzętu rehabilitacyjnego

Ogłoszenie o zamówieniu - usługi - udzielenie kredytu

Ogłoszenie o zamówieniu - zarządzanie budynkami mieszkalnymi

Ogłoszenie o zamówieniu - utrzymanie porządku i czystości

Informacja dotycząca Lokalnego Programu Rewitalizacji

Ogłoszenie o zamówieniu - zakup nowego sprzętu rehabilitacyjnego

Ogłoszenie o zamówieniu - utrzymanie zieleni

Ogłoszenie o programie pilotażowym "Uczeń na wsi"

Ogłoszenie o dofinansowaniu podręczników 2008

Ogłoszenie o przystąpieniu

Ogłoszenie o konkursie na dyrektora Szkoły Podstawowej w Niewieszu

Ogłoszenie MGOPS Poddębice

Archiwum 2011

Oświadczenia majątkowe
Działalność Gminy
Jednostki organizacyjne Gminy Poddębice
Jednostki Pomocnicze Gminy
Mienie Komunalne
Współpraca i Kontakty
Budżet
Plany i Programy
BIP
Prawo
Rejestr Instytucji Kultury
Wybory
Podmioty:

Redaktor strony
admin admin
Rejestr zmian
Data utworzenia: 2008-05-07 16:35
Ostatnia zmiana: 2008-05-07 16:37
Licznik odwiedzin
Aktualna strona:365
Wszystkie strony:1785326

Wersja do wydruku

Instrukcja obsługi
Kontakt
Urząd Miejski w Poddębicach
ul. Łódzka 17/21
telefon: (0-43) 6782580
fax: (0-43) 6783995
e-mail: gmina@poddebice.pl
strona: www.poddebice.pl


Załącznik nr 9 do SIWZ - warstwa ścieralna


 

D-05.03.05        WYKONANIE WARSTWY ŚCIERALNEJ Z BETONU ASFALTOWEGO

 

 

1. WSTĘP

 

1.1.  Przedmiot Specyfikacji Technicznej (SST)

 

Przedmiotem niniejszej Specyfikacji Technicznej są wymagania dotyczące wykonania i odbioru robót związanych

 

z wykonaniem warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego - BA 0/16 dla modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowościach Kolonia Niewiesz i Sempółki.

 

 

1.2.  Zakres stosowania SST

 

Specyfikacja Techniczna jest stosowana jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu realizacji robot wymienionych w punkcie 1.1.

 

 

1.3.  Zakres robót objętych SST

 

Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji mają zastosowanie przy wykonywaniu warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego BA 0/16 dla KR1-KR2 wg PN-S-96025, grubości 4 cm dla przebudowywanej drogi.

 

 

1.4.  Określenia podstawowe

 

Określenia podstawowe podane w niniejszej SST są zgodne z obowiązującymi polskimi normami.

 

 

2.  MATERIAŁY

 

2.1.  Charakterystyka nawierzchni

 

Nawierzchnia zaprojektowana na obciążenie ruchem kategorii KR 1 - wg „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych” - IBDiM - 1997 r.

 

Warstwa ścieralna będzie wykonana z betonu asfaltowego BA 0/16, zaprojektowana zgodnie z "Zasadami projektowania betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na odkształcenia trwałe" - wydanie II uzupełnione, opracowanie Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Warszawa 1995 r.

 

 

2.2.  Rodzaje materiałów

 

Do betonu asfaltowego w warstwie ścieralnej wg charakterystyki podanej w pkt 2.2. należy stosować materiały wg tablicy 1.

 

 

Tablica 1.   Wymagania wobec materiałów do warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego

 

Lp.

 

Rodzaj materiału

 

Kategoria ruchu

 

 

nr normy

 

KR 1

 

1.

 

Kruszywo łamane granulowane wg PN-B-11112

 

kl. I, II; gat. 1, 2

 

2.

 

Kruszywo łamane zwykłe wg PN-B-11112

 

kl. I, II; gat. 1, 2

 

3.

 

Żwir i mieszanka wg PN-B-11111:1996

 

kl. I, II

 

4.

 

Grys i żwir kruszony PN-S-96025 Załącznik G.

 

kl. I, II, gat. 1, 2

 

5.

 

Piasek wg PN-B-11113

 

gat. 1, 2

 

6.

 

Wypełniacz mineralny:

 

a) wg PN-S-96504

 

 

podstawowy

 

7.

 

Asfalt drogowy

 

wg pkt 2.6

 

 

2.3.  Wypełniacz

 

Do mieszanek mineralno-bitumicznych wytwarzanych na gorąco należy stosować wypełniacz podstawowy, zgodnie z wymaganiami normy PN-S-96504:1961.

 

Przechowywanie wypełniacza powinno być zgodne z PN-S-96504:1961

 

 

2.4.  Kruszywo

 

Uziarnienie kruszywa łamanego, użytego do wytworzenia betonu asfaltowego – B 0/16 na warstwę ścieralną powinno się mieścić w granicach przedstawionych w tablicy 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tablica 2.  Rzędne krzywych granicznych uziarnienia mieszanki mineralnej do warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego oraz orientacyjne zawartości asfaltu

 

 

Wymiar oczek sit # , mm

 

Kategoria ruchu KR 1

 

 

Mieszanka mineralna, mm

 

Przechodzi przez:

 

20,0

 

16,0

 

12,8

 

9,6

 

8,0

 

6,3

 

4,0

 

2,0

 

(zawartość ziarn > 2,0)

 

0,85

 

0,42

 

0,30

 

0,18

 

0,15

 

0,075

 

 

100

 

90 ¸ 100

 

80 ¸ 100

 

69 ¸ 100

 

62 ¸ 93

 

56 ¸ 87

 

45 ¸ 76

 

35 ¸ 64

 

(36 ¸ 65)

 

26 ¸ 50

 

19 ¸ 39

 

17 ¸ 33

 

13 ¸ 25

 

16 ¸ 22

 

7 ¸ 11

 

Orientacyjna zawartość asfaltu w mieszance mineralno-asfaltowej, % , m/m

 

5,0¸6,5

 

 

2.5.  Asfalt

 

Do wytworzenia betonu asfaltowego w warstwie ścieralnej należy stosować asfalt drogowy 50/70 wg PN-EN 12591 z dostosowaniem do warunków polskich.. Asfalt powinien spełniać wymagania podstawowe podane w tab. 3 niniejszej SST.

 

 

Tablica 3.  Podział rodzajowy i wymagane właściwości asfaltów drogowych o penetracji od 20´0,1 mm do 330´0,1 mm wg PN-EN-12591:2002 z dostosowaniem do warunków polskich

 

 

Lp.

 

Właściwości

 

Metoda badania

 

Rodzaj asfaltu

 

50/70

 

Właściwości obligatoryjne

 

1

 

Penetracja w 25°C [0,1 mm]

 

PN-EN 1426

 

50¸70

 

2

 

Temperatura mięknienia [°C]

 

PN-EN 1427

 

46¸54

 

3

 

Temperatura zapłonu, nie mniej niż [°C]

 

PN-EN 22592

 

230

 

4

 

Zawartość składników rozpuszczalnych, nie mniej niż [% m/m]

 

PN-EN 12592

 

99

 

5

 

Zawartość składników po starzeniu (ubytek lub przyrost), nie mniej niż [% m/m]

 

PN-EN 12607-1

 

0,5

 

6

 

Pozostała penetracja po starzeniu, nie mniej niż [%]

 

PN-EN 1426

 

50

 

7

 

Temperatura mięknienia po starzeniu, nie mniej niż [°C]

 

PN-EN 1427

 

48

 

Właściwości specjalne krajowe

 

8

 

Zawartość parafiny, nie więcej niż [%]

 

PN-EN 12606-1

 

2,2

 

9

 

Wzrost temperatury mięknienia po starzeniu, nie więcej niż [°C]

 

PN-EN 1427

 

9

 

10

 

Temperatura łamliwości, nie więcej niż [°C]

 

PN-EN 12593

 

-8

 

 

2.6.  Emulsja asfaltowa

 

Należy stosować drogowe kationowe emulsje asfaltowe spełniające wymagania określone w WT.EmA-99.

 

 

2.7.  Składowanie materiałów

 

 

2.7.1  Składowanie kruszyw

 

Kruszywa poszczególnych frakcji należy składować w sposób zabezpieczający je przed zanieczyszczeniem i zmieszaniem. Powierzchnia składowania kruszyw będzie zapewniała możliwość zgromadzenia ich w ilościach zapewniających ciągłość produkcji mieszanki betonu asfaltowego.

 

 

2.7.2  Składowanie wypełniacza

 

Wypełniacz należy składować w silosach stalowych, zabezpieczających go przed dostępem wody i zanieczyszczeniem. Wypełniacz będzie zmagazynowany w ilości zapewniającej ciągłość produkcji  betonu asfaltowego.

 

 

2.7.3 Składowanie asfaltu

 

Asfalt należy przechowywać w zbiornikach stalowych, wyposażonych w urządzenia grzewcze, zabezpieczających go przed dostępem wody i zanieczyszczeniami. Asfalt będzie zmagazynowany w ilości zapewniającej ciągłość produkcji  betonu asfaltowego.

 

 

 

3.  SPRZĘT

 

 

3.1.  Sprzęt do wykonania warstwy ścieralnej

 

Roboty należy wykonywać przy pomocy sprzętu mechanicznego.

 

Wykonawca powinien posiadać:

 

- wytwórnię mas bitumicznych stacjonarną o mieszaniu cyklicznym lub ciągłym,

 

- układarki do układania mieszanek mineralno-asfaltowych typu zagęszczanego,

 

- skrapiarki,

 

- walce stalowe gładkie lekkie i średnie,

 

- walce ogumione ciężkie o regulownym ciśnieniu w oponach.

 

 

4.  TRANSPORT

 

 

4.1.  Transport materiałów

 

Transport mieszanki powinien spełniać następujące warunki:

 

            - do transportu mieszanki można używać wyłącznie samochodów samowyładowawczych,

 

            - czas transportu nie może przekraczać jednej godziny,

 

            - samochody powinny charakteryzować się dużą pojemnością, tj. min. 10Mg

 

            - samochody muszą być wyposażone w plandeki, którymi przykrywa się mieszankę w czasie transportu,

 

            - skrzynie wywrotek powinny być dostosowane do współpracy z układarką w czasie rozładunku, kiedy

 

  do układania pcha przed sobą wywrotkę.

 

Zaleca się stosowanie samochodów z podwójnymi ściankami skrzyni, wyposażonej w system grzewczy.

 

 

5.  WYKONANIE  ROBÓT

 

 

5.1.  Projektowanie mieszanki i opracowanie recepty

 

Przed przystąpieniem do robót, w terminie uzgodnionym z Inżynierem, Wykonawca dostarczy Inżynierowi do akceptacji projekt składu mieszanki betonu asfaltowego oraz wyniki badań laboratoryjnych i próbki materiałów pobrane w obecności Inżyniera.

 

Projektowanie mieszanki betonu asfaltowego polega na:

 

- doborze składników mieszanki,

 

- doborze optymalnej ilości asfaltu,

 

- określeniu jej właściwości i porównaniu wyników z założenia projektowymi.

 

Krzywa uziarnienia mieszanki mineralnej powinna mieścić się w polu dobrego uziarnienia wyznaczonego przez krzywe graniczne.

 

Rzędne krzywych granicznych uziarnienia mieszanki mineralnej 0/16 do warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego oraz orientacyjne zawartości asfaltu podano w tablicy 2.

 

Skład mieszanki betonu asfaltowego powinien być ustalony na podstawie badań próbek wykonanych wg metody Marshalla. Próbki powinny spełniać wymagania podane w tablicy 4
Lp. 1
¸ 5.

 

Wykonana warstwa ścieralna z betonu asfaltowego powinna spełniać wymagania podane w tablicy 4 Lp. 6 ¸ 8.

 

 

Tablica 4  Wymagania wobec betonu asfaltowego BA 0/16 do warstwy ścieralnej

 

Lp.

 

Właściwości

 

Kategoria ruchu KR 1

 

 

Moduł sztywności pełzania1), MPa

 

Nie wymaga się

 

 

Stabilność wg Marshalla w temp. 60°C, mm

 

³ 5,52)

 

 

Odkształcenie wg Marshalla w temp. 60°C, mm

 

2,0¸5,0

 

 

Wolna przestrzeń w próbkach jw., % v/v

 

1,5¸4,5

 

 

Wypełnienie wolnej przestrzeni w próbkach jw., %

 

75,0¸90,0

 

 

Grubość warstwy z mieszanki mineralno-asfaltowej o uziarnieniu: 0/16 mm

 

4,0 i 5,0

 

 

Wskaźnik zagęszczenia warstwy, %

 

³ 98,0

 

 

Wolna przestrzeń w warstwie % (v/v)

 

1,5 ¸ 5,0

 

1) oznaczony wg wytycznych – IBDiM, Zeszyt nr 48

 

2) próbki zagęszczone 2 ´ 50 uderzeń ubijaka

 

 

5.2.  Wytwarzanie betonu asfaltowego

 

Wytwórnia  betonu asfaltowego powinna być zlokalizowana w pobliżu prowadzonych robót co pozwala na dowiezienie (załadowanie i rozładowanie)  mieszanki w ciągu 1 - 2 godz. Dozowanie składników powinno być wagowe i zautomatyzowane oraz zgodne z receptą. Dopuszcza się dozowanie objętościowe asfaltu.

 

Tolerancje dozowania składników: jedna działka elementarna wagi, względnie przepływomierza, lecz nie więcej niż +2% w stosunku do masy składnika.

 

Produkcja może odbywać się jedynie na podstawie recepty laboratoryjnej opracowanej przez Wykonawcę lub na jego zlecenie

 

i zatwierdzonej przez Inżyniera.

 

Temperatura wytworzonej mieszanki z asfaltem D 50/70, bezpośrednio przed wysyłką na budowę powinna wynosić od 140 do 170°C.

 

W obecności Inżyniera Wykonawca wykona zarób próbny:

 

- na sucho bez udziału asfaltu,

 

- pełny zarób próbny po sprawdzeniu składu granulometrycznego mieszanki mineralnej.

 

Maksymalne odchylenia składu mieszanki od zatwierdzonej recepty powinny być utrzymane

 

w następujących granicach tolerancji:

 

 

Składniki mieszanki mineralno-asfaltowej

 

Wielkość tolerancji

 

( % m/m)

 

Ziarna pozostające na sitach o oczkach # (mm):

 

31,5; 25,0; 20,0; 16,0; 12,8; 9,6; 8,0; 6,3; 4,0; 2,0

 

 

+ 4,0

 

0,85; 0,42; 0,30; 0,18; 0,15; 0,075

 

± 2,0

 

Ziarna przechodzące przez sito o oczkach # (mm) 0,075

 

+ 1,5

 

Asfalt

 

± 0,3

 

 

5.3.  Przygotowanie podłoża

 

Podłoże pod warstwę nawierzchni z betonu asfaltowego powinno być wyprofilowane i równe, bez kolein. Powierzchnia podłoża powinna być sucha i czysta.

 

Nierówności podłoża pod warstwę ścieralną nie powinny być większe od  12 mm .

 

 

5.4.  Warunki przystąpienia do robót

 

Warstwa nawierzchni z betonu asfaltowego może być układana, gdy temperatura otoczenia w ciągu doby była nie niższa od + 10°C. Nie dopuszcza się układania podbudowy z betonu  asfaltowego podczas opadów atmosferycznych oraz silnego wiatru (V > 16 m/s).

 

 

5.5.  Zarób próbny

 

Wykonawca przed przystąpieniem do produkcji betonu asfaltowego jest zobowiązany do przeprowadzenia

 

w obecności Inżyniera kontrolnej produkcji w postaci zarobu próbnego.

 

Sprawdzenie zawartości asfaltu w mieszance określa się wykonując ekstrakcję.

 

Tolerancje zawartości składników betonu asfaltowego względem składu zaprojektowanego powinny być zawarte

 

w granicach podanych w tablicy 5.

 

 

Tablica 5.  Tolerancje zawartości składników betonu asfaltowego względem składu zaprojektowanego przy badaniu pojedynczej próbki metodą ekstrakcji, % m/m

 

 

Lp

 

Składniki betonu asfaltowego

 

Wielkość tolerancji (%m/m)

 

 

 

KR 1

 

1

 

Ziarna pozostające na sitach o oczkach # (mm):

 

31,5; 25,0; 20,0; 16,0; 12,8; 9,6; 8,0; 6,3; 4,0; 2,0

 

± 5,0

 

2

 

0,85; 0,42; 0,30; 0,18; 0,15; 0,075

 

± 3,0

 

3

 

Ziarna przechodzące przez sito o oczkach # (mm) 0,075

 

± 2,0

 

4

 

Asfalt

 

± 0,5

 

 

5.6.  Odcinek próbny

 

Co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem robót, Wykonawca wykona odcinek próbny w celu:

 

- stwierdzenia czy użyty sprzęt jest właściwy, określenia grubości warstwy wbudowanej

 

   mieszanki przed zagęszczeniem, koniecznej do uzyskania wymaganej grubości warstwy,

 

- określenia potrzebnej liczby przejść walców dla uzyskania prawidłowego zagęszczenia

 

   warstwy. Do takiej próby Wykonawca użyje takich materiałów oraz sprzętu, jakie będą

 

   stosowane do wykonania warstwy nawierzchni. Odcinek próbny powinien być zlokalizowany w miejscu

 

   wskazanym przez Inżyniera. Wykonawca może przystąpić do wykonywania

 

   warstwy, po zaakceptowaniu odcinka próbnego przez Inżyniera.

 

 

5.7.  Wbudowywanie i zagęszczanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego

 

Beton asfaltowy powinien być wbudowywany układarką wyposażoną w układ z automatycznym sterowaniem grubości warstwy i utrzymywaniem niwelety zgodnie z Dokumentacją Projektową.

 

Temperatura mieszanki wbudowywanej nie powinna być niższa od zalecanej przez producenta asfaltu.

 

Zagęszczanie mieszanki powinno odbywać się zgodnie ze schematem przejść walca ustalonym na odcinku próbnym.

 

Początkowa temperatura mieszanki w czasie zagęszczania powinna być zgodna z zaleceniami producenta asfaltu.

 

Zagęszczanie mieszanki należy rozpocząć od krawędzi nawierzchni ku środkowi. Wskaźnik zagęszczenia ułożonej warstwy powinien być zgodny z wymaganiami podanymi w tablicy 4.

 

Złącza w warstwie powinny być wykonane w linii prostej, równolegle lub prostopadle do osi drogi.

 

Złącza w konstrukcji wielowarstwowej powinny być przesunięte względem siebie co najmniej o 15 cm. Złącza powinny być całkowicie związane, a przylegające warstwy powinny być w jednym poziomie.

 

 

6.  KONTROLA JAKOŚCI ROBÓT

 

 

6.1. Badania przed przystąpieniem do robót

 

Przed przystąpieniem do robót Wykonawca powinien wykonać badania lepiszcza, wypełniacza oraz kruszyw przeznaczonych do produkcji betonu asfaltowego i przedstawić wyniki tych badań oraz receptę na mieszankę z betonu asfaltowego Inżynierowi do akceptacji.

 

 

 

 

 

6.2.  Badania w czasie robót

 

6.2.1.    Skład i uziarnienie betonu asfaltowego

 

Badanie składu betonu asfaltowego polega na wykonaniu ekstrakcji wg PN-S-04001.

 

Wyniki powinny być zgodne z receptą laboratoryjną z tolerancją określoną w tablicy 5.

 

 

6.2.2.    Badanie właściwości asfaltu

 

Dla każdej cysterny należy określić penetrację i temperaturę mięknienia asfaltu.

 

 

6.2.3.    Badanie właściwości wypełniacza

 

Na każde 100 Mg zużytego wypełniacza należy określić uziarnienie i wilgotność wypełniacza.

 

 

6.2.4.    Badanie właściwości kruszywa

 

Przy każdej zmianie kruszywa należy określić klasę i gatunek kruszywa.

 

 

6.2.5.    Pomiar temperatury składników betonu asfaltowego

 

Pomiar temperatury składników betonu asfaltowego polega na odczytaniu temperatury na skali odpowiedniego termometru zamontowanego na otaczarce.

 

Dokładność pomiaru ± 2°C. Temperatura powinna być zgodna  z wymaganiami podanymi w SST.

 

 

6.2.6.    Sprawdzenie wyglądu betonu asfaltowego

 

Sprawdzenie wyglądu mieszanki z betonu asfaltowego polega na ocenie wizualnej jej wyglądu w czasie produkcji, załadunku, rozładunku i wbudowywania.

 

 

6.2.7.    Właściwości mieszanki betonu asfaltowego

 

Właściwości mieszanki z betonu asfaltowego należy określać na próbkach zagęszczonych metodą Marshalla. Wyniki powinny być zgodne z receptą laboratoryjną.

 

 

6.3.  Badania dotyczące cech geometrycznych i właściwości warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego

 

 

6.3.1.    Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów

 

Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów wykonanej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego podano

 

w tablicy 6.

 

Tablica 6.  Częstotliwość oraz zakres badań i pomiarów wykonanej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego

 

Lp.

 

Badana cecha

 

Minimalna  częstotliwość badań

 

 

 

Szerokość warstwy

 

2 razy na odcinku drogi o długości 1 km

 

 

Równość podłużna warstwy

 

każdy pas ruchu planografem lub łatą co 10 m

 

 

Równość poprzeczna warstwy

 

nie rzadziej niż co 5 m

 

 

Spadki poprzeczne warstwy

 

10 razy na odcinku drogi o długości 1 km

 

 

Rzędne wysokościowe warstwy

 

na osi i krawędziach jezdni co 20 m na prostych i co 10 m

 

 

Ukształtowanie osi w planie

 

na łukach

 

 

Grubość wykonywanej warstwy

 

2 próbki z każdego pasa o powierzchni do 3000 m2

 

 

Złącza poprzeczne i podłużne

 

cała długość złącza

 

 

Krawędź, obramowanie warstwy

 

cała długość

 

 

Wygląd warstwy

 

ocena ciągła

 

 

Zagęszczenie warstwy

 

2 próbki z każdego pasa o powierzchni do 3000 m2

 

 

Wolna przestrzeń warstwy

 

jw.

 

 

6.3.2.    Szerokość warstwy

 

Szerokość warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego powinna być nie mniejsza od szerokości zaprojektowanej i nie większa od niej niż 5 cm.

 

 

6.3.3.    Równość warstwy

 

Nierówności podłużne i poprzeczne warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego mierzone wg BN-68/8931-04 nie powinny być większe niż 9 mm.

 

 

6.3.4.    Spadki poprzeczne warstwy

 

Spadki poprzeczne warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego na odcinkach prostych i na łukach powinny być zgodne z Dokumentacją Projektową, z tolerancją ± 0,5 %.

 

 

6.3.5.    Rzędne wysokościowe

 

Rzędne wysokościowe warstwy ścieralnej powinny być zgodne z Dokumentacją Projektową, z tolerancją ± 1 cm.

 

 

6.3.6.    Ukształtowanie osi w planie

 

Oś warstwy ścieralnej w planie powinna być zgodna z Dokumentacją Projektową, z tolerancją 5 cm.

 

 

6.3.7.    Grubość warstwy

 

Grubość rzeczywista ułożonej warstwy po zagęszczeniu powinna być nie mniejsza od grubości założonej,

 

z tolerancją ± 10%.

 

6.3.8.    Złącza podłużne i poprzeczne

 

Złącza w nawierzchni powinny być wykonane w linii prostej, równolegle lub prostopadle do osi.

 

 

6.3.9.    Krawędź, obramowanie warstwy

 

Warstwa ścieralna przy opornikach drogowych i urządzeniach w jezdni powinna wystawać
3-5 mm ponad ich powierzchnię. Warstwy bez oporników powinny być równo obcięte lub wyprofilowane oraz pokryte asfaltem.

 

 

6.3.10.  Wygląd warstwy

 

Wygląd warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego powinien mieć jednolitą teksturę, bez miejsc przeasfaltowanych, porowatych, łuszczących się i spękanych.

 

 

6.3.11.  Zagęszczenie warstwy i wolna przestrzeń w warstwie

 

Zagęszczenie i wolna przestrzeń w warstwie powinny być zgodne z wymaganiami ustalonymi w recepcie laboratoryjnej.

 

 

7.  OBMIAR ROBÓT

 

 

7.1.  Jednostka obmiarowa

 

Jednostką obmiarową jest 1 tona wykonania wyrównania podbudowy  betonem  asfaltowym:

 

- BA 0/16 grub. 4 cm (dla KR1),

 

 

8.  ODBIÓR ROBÓT

 

8.1.  Ogólne zasady odbioru robót

 

Roboty uznaje się za wykonane zgodnie z Dokumentacją Projektową, SST i wymaganiami Inżyniera, jeżeli wszystkie pomiary i badania, z zachowanymi tolerancjami wg pkt.6 oraz zgodnie z PN-S-96025 dały wyniki pozytywne.

 

 

9.  PODSTAWA PŁATNOŚCI

 

9.1.  Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności

 

Zgodnie z obmiarem i oceną jakości wykonanych robót należy ułożyć nawierzchnię z betonu  asfaltowego, grubość warstwy

 

po zagęszczeniu 4cm na 4026,16 m2

 

 

9.2.   Cena jednostki obmiarowej

 

Cena 1 tony  wykonania wyrównania betonem asfaltowym, obejmuje:

 

- prace pomiarowe i roboty przygotowawcze,

 

- oznakowanie robót,

 

- zakup i dostarczenie materiałów,

 

- opracowanie recepty laboratoryjnej,

 

- wytworzenie mieszanki na podstawie zatwierdzonej przez Inżyniera recepty laboratoryjnej,

 

- transport mieszanki do miejsca wbudowania,

 

- mechaniczne rozłożenie mieszanki zgodnie z zaprojektowaną grubością, niweletą  

 

  i spadkami poprzecznymi, zagęszczenie, obcięcie i posmarowanie krawędzi,

 

- przeprowadzenie niezbędnych badań laboratoryjnych i pomiarów wymaganych  w specyfikacji.

 

 

10.  PRZEPISY  ZWIĄZANE

 

10.1.   Normy

 

 

PN-B-11111      Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni  drogowych. Żwir i mieszanka.

 

PN-B/11112      Kruszywa mineralne. Kruszywa łamane do nawierzchni   drogowych.

 

PN-B/11113      Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni            drogowych. Piasek.

 

PN-EN 12591    Asfalty i produkty asfaltowe. Bitumy do układania.

 

                        Specyfikacja – z dostosowaniem do warunków polskich.

 

PN-EN 12592    Asfalty i produkty asfaltowe – Oznaczanie rozpuszczalności.

 

PN-EN 12593    Asfalty i produkty asfaltowe – Oznaczanie temperatury łamliwości

 

                        metodą Fraasa.

 

PN-EN 12607-1 Asfalty i produkty asfaltowe. Oznaczanie odporności

 

                                   na twardnienie pod wpływem ciepła i powietrza. Metoda RTFOT.

 

PN-EN 12606-1 Asfalty i produkty asfaltowe. Oznaczanie zawartości parafiny.

 

                                   Metoda destylacyjna.

 

PN-EN 1426      Asfalty i produkty asfaltowe. Oznaczanie penetracji igłą.

 

PN-EN 1427      Asfalty i produkty asfaltowe. Oznaczanie temperatury mięknienia.

 

                        Metodą Pierścień i Kula..

 

PN-S-96504      Drogi samochodowe. Wypełniacz kamienny do mas bitumicznych.

 

PN-S-96025      Drogi samochodowe i lotniskowe. Nawierzchnie asfaltowe.                                                         Wymagania.

 

BN-68/8931-04  Drogi samochodowe. Pomiar równości planografem i łatą.

 

EN 22592         Petroleum products. Determination of flash and fire points.

 

Cleveland open cup method.

 

 

 

 

 

10.2.     Inne dokumenty

 

„Zasady projektowania betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na odkształcenia trwałe. Wytyczne oznaczania odkształcenia i modułu sztywności mieszanek mineralno-bitumicznych metodą pełzania pod obciążeniem statycznym”. IBDiM - Zeszyt 48, 1995 r.

 

Procedury badań do projektowania składu i kontroli mieszanek mineralno – asfaltowych – IBDiM, Warszawa 2002, Zeszyt  64.

 

Warunki techniczne. Drogowe kationowe emulsje asfaltowe EmA-99, Zeszyt Nr 60, Warszawa 1999.

 

„Tymczasowe wytyczne techniczne. Polimeroasfalty drogowe”. IBDiM – zeszyt 54, 1997 r.

 

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie Dz. U. Nr 43

 

z dnia 14 maja 1999r.